חליפות גלישה - סוגי תפרים

חליפה שומרת על חום הגוף בין היתר על ידי הצמדות לגוף. כדי שכל חלק בחליפה יוכל להיצמד לגוף, החליפה צריכה לקבל צורה הקרובה עד כמה שניתן לגוף הלובש אותה. מכיוון שכך, אי אפשר לייצר חליפה על ידי שימוש ביריעת נאופרן אחת, אלא על ידי שימוש במספר יריעות שונות. ככל שיהיה שימוש ביותר יריעות, כך כל יריעה תתאים יותר ותוכל להיצמד יותר לחלק הגוף איתו היא באה במגע.

חיבור היריעות אחת לשנייה מתבצע באמצעות תפרים.

תפרים הם הרבה פחות גמישים מהנאופרן ממנו עשויה החליפה, ולכן ככלל אצבע, חליפה שיהיו בה פחות תפרים תהיה יותר גמישה אך פחות צמודה. חליפה מרובת תפרים יכולה להיות מאד צמודה אך מאד לא גמישה. בגדול, רוב יצרני החליפות מנסים להימנע עד כמה שניתן מהכללת תפרים באזורים בהם נדרשת גמישות יתרה, למשל באזור הכתפיים והידיים.

תפרים - ניחשתם נכון - מושגים על ידי החדרת חוט ומחט דרך יריעות הנאופרן. יצירת נקב בנאופרן שהוא חומר אטום מטבעו הופכת אותו ל… ובכן… לא אטום. מים יכולים לחדור דרך הנקבים שנועדו למעבר החוטים ולהוריד, אפילו משמעותית את אפקטיביות החליפה.

ישנם שלושה סוגי תפרים עיקריים:

Overlock

זהו התפר הבסיסי ביותר, והוא מתבצע על ידי הצמדת יריעות הנאופרן אחת לשנייה ויצירת תפר לאורך הקצה. אחר כך ניתן למשוך כל יריעה לצד אחר וכך מתקבל תפר ״מקופל״. התפר שנוצר אינו גמיש והוא יחסית חדיר למים. גם דרך הנקבים שנועדו לחוטים, וגם מים יכולים לחדור בין שתי יריעות הנאופרן הצמודות. מעבר לכך, נוצרת בליטה בחלק הפנימי של החליפה שיכולה להציק מאד.

Flatlock

זהו תפר יותר מתקדם. הוא מושג על ידי חיתוך אלכסוני של קצוות יריעות הנאופרן, הנחתן בהתאמה אחת על השנייה ותפירה לאורך החיבור האלכסוני ביניהן. התפר שנוצר גמיש מאד וחזק, אך עדיין חדיר למים דרך נקבי התפירה ופחות בין שתי היריעות שבניגוד לתפר אוברלוק לא מופעל עליהן כוח נגדי אלא הן פועלות כיחידה אחת.

Blindstich - GBS

זהו תפר מתקדם אף יותר וניתן באמצעותו להגיע קרוב ל-100% אטימות למים. מדביקים את שתי יריעות הנאופרן אחת לשנייה, ואז תופרים רק מהצד הפנימי של החליפה, ללא שהנקבים מגיעים לצידה החיצוני ומייצרים מקום למעבר מים. זהו התפר הגמיש והאטום ביותר.

הלחמה.

הלחמה היא למעשה אטימה חיצונית של התפר על ידי ציפויו לכל אורכו בנוזל שנהפך לגומי גמיש כשמתייבש. הגומי הזה לא מוריד מגמישות התפר מכיוון שהוא גמיש לפחות כמו הנאופרן עליו הוא מולחם, והוא אוטם את התפר לגמרי למעבר מים.

 

 

 

המאמר בהשראת המאמר הזה והתמונות משם.